تاريخ : | | نویسنده : amouzeshelmi

چه روغنی بخوریم

 

بسياري از افراد وقتي تصميم مي‌گيرند وزن کم کنند، خودسرانه روغن را از برنامه غذايي‌شان حذف مي‌کنند، غافل از اينکه برخي روغن‌ها نه تنها براي سلامت و تناسب اندام مضر نيستند، بلکه مي‌توانند سبب لاغري شوند. براي آنکه بدانيد چه نوع روغن‌هايي را بايد از سبد غذايي حذف کنيد و کدام يک را نگه داريد، با ما همراه شويد.


اسيدهاي چرب اشباع و غيراشباع توصيه ما به شما حذف چربي‌هاي بد و انتخاب چربي‌هاي خوب است. دليل چاقي ما مصرف بالاي چربي‌هاي بد و مصرف کم چربي‌هاي خوب است. اسيدهاي چرب غيراشباع مثل امگا 3 که به ميزان فراوان در ماهي و محصولات گياهي يافت مي‌شود، چربي‌هاي خوب هستند اما با اين حال نبايد در مصرف آنها زياده‌روي کرد چون به هر حال کالري دارند.

 

اسيدهاي چرب اشباع که شامل چربي‌هاي حيواني هستند و اسيدهاي چرب ترانس با چربي‌هاي هيدروژنه که در صنعت شيريني و کيک‌پزي استفاده مي‌شوند، چربي‌هاي بدي هستند که بايد آنها را از برنامه‌ غذايي حذف کرد. روغن‌هاي سبک و سنگين چيزي به اسم روغن سبک وجود ندارد.

 

روغن زيتون، کلزا و آفتاب‌گردان همگي از 100درصد چربي تشکيل شده‌اند و هر 100 گرم در آنها 900 کيلوکالري دارد و از جمله پر کالري‌ترين مواد غذايي محسوب مي‌شوند. با اين حال اين نوع روغن‌ها مفيدتر از ساير روغن‌ها هستند. روغن زيتون حاوي اسيدهاي چرب مونوي غيراشباع و روغن کلزا حاوي امگا3 و اسيدهاي چرب مونوي غير اشباع است اما روغن برگ نخل که در دماي معمولي حالت جامد دارد، بسيار غني از چربي‌هاي اشباع و مضر براي وزن، تناسب اندام و عروق است.

 

نبايد فراموش کرد که حذف روغن از سبد غذايي کار اشتباهي است. روغن‌ها از جمله مواد غذايي مورد نياز بدن هستند. بخش وسيعي از مغز ما را روغن تشکيل داده است اما حين خوردن بايد توجه داشت روغن‌هاي خوب که منشأ گياهي دارند يا از ماهي‌هاي چرب استخراج شده‌اند را انتخاب کنيم. هم کيفيت مهم است و هم کميت. بهتر است در برنامه غذايي خود مقدار کمي روغن آن هم از نوع چرب را بگنجانيم. به اين ترتيب نه تنها سالم خواهيم ماند، بلکه به تناسب اندام‌مان هم آسيبي وارد نمي‌شود.

 

خوردن مقدار زيادي روغن از نوعي که ‌چربي بد دارد، سبب مي‌شود به انواع بيماري‌هاي دچار شده و در ضمن چاق شويد. براي آنکه بفهميد روغني که انتخاب مي‌کنيد حاوي چربي خوب است يا خير، کافي است روي برچسب آن نگاهي بيندازيد تا ببينيد حاوي اسيدهاي چرب ترانس يا اشباع است يا خير. راه ديگر اينکه هر چه يک روغن در دماي معمولي حالت جامدتري پيدا کند، يعني اين مواد در آن بيشتر است. کره، روغن درخت نخل و ديگر انواع روغن‌هاي جامد غني از اسيدهاي چرب اشباع هستند.

 



رپورتاژ
شناخت کلی از محصولات فلزی و انواع آن
جشن عروسی
همه چیز درباره جراحی زیبایی بینی
حمل نخاله ساختمانی و ضایعات عمرانی
جراحی زیبایی سینه و پروتز
دوربین مداربسته دیجی همکار
جدیدترین تجهیزات تالار
آیا گنج یاب ها شبیه فلزیاب و طلایاب هستند؟ - شرکت فلزیاب تیوا
دوربین مداربسته
چاپ کتاب در یک ماه با هزینه زیر یک میلیون تومان
پاسخ به 7 سوال رایج در مورد عصب کشی دندان
پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس
روغن خراطین اصل
تفاوت دینگ با اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب آنلاین
انجام پایان نامه مدیریت
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
نمایندگی برندها در ایران

لینک های مفید
آموزش مجازی | تور مسافرتی | خودرو | تور استانبول |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.